Kotwice żeglarskie
Kotwice
Kotwica jest niezbędnym elementem wyposażenia każdego jachtu. Doskonale odgrywa swoją rolę, wykazując się ogromną siłą trzymania, zwłaszcza w przypadku skalistego czy piaszczystego dna. Pozwala na unieruchomienie jednostki na wodzie poprzez zaczepienie o dno czy też jej wyhamowanie. Co ważne, nie wymaga zbyt dużej siły, aby móc ją podnieść i wyruszyć w rejs. Osprzęt ten jest wykonany z wypolerowanej stali nierdzewnej, dzięki czemu prezentuje się estetycznie, bez względu na panujące warunki. Kotwica na łodzi pozwala na zatrzymanie się w dowolnym miejscu, w pobliżu plaży, przy szkierach czy w zatoczkach. Należy ją dobrać, biorąc pod uwagę rodzaj akwenu i wielkość jednostki pływającej.
W jaki sposób wybrać kotwicę do łodzi?
Umiejętne dopasowanie kotwicy do łodzi umożliwi bezproblemowe unieruchomienie statku, w razie niekorzystnych warunków pogodowych czy nagłej awarii. Podczas wyboru osprzętu trzeba wziąć pod uwagę wielkość statku i rodzaj dna akwenu. Do niewielkich łodzi sprawdzi się mniejszy model, który pozwoli na stabilne zatrzymanie jednostki. Nie bez znaczenia jest masa i materiał wykonania kotwicy. To od materiału zależy odporność na obciążenia i wytrzymałość danego rozwiązania. Wybór najlepszej kotwicy jest kwestią indywidualną i zależy głównie od rodzaju dna i jednostki pływającej.
Dostępne rodzaje kotwic
Popularnością cieszy się kotwica Danfortha. Jej cechą charakterystyczną jest trzon składający się z dwóch albo większej ilości łap. Taka propozycja sprawdzi się zwłaszcza do żeglowania po mazurskich jeziorach. Polecana do średniej wielkości łodzi, które utrzyma stabilnie, pomimo swojej niewielkiej masy. Chętnie wybierane są także kotwice Halla do większych statków, wyposażone w mechanizm zawiasowy z przymocowanymi łapami, które nie zajmują zbyt dużo przestrzeni, chociaż są masywniejsze. Do kamiennego dna sprawdzi się ciężka kotwica pługowa z zakrzywionym do tyłu trzonem. W ofercie znajdują się również wygodne w użyciu kotwice składane oraz modele brzegowe.
Jak używać kotwicy?
W przypadku dna porośniętego roślinnością korzystanie z kotwicy może okazać się problematyczne. Użycie kotwicy prostsze jest na dnie mulistym, aczkolwiek wyciąganie jej może być dosyć kłopotliwe, z uwagi na wszechobecny muł osadzający się na osprzęcie. Najlepiej jest kotwiczyć na piasku, gdyż nie wpływa się wówczas w żaden sposób na środowisko, a wyposażenia statku pozostaje czyste. Należy unikać zarzucania kotwicy nad rafami koralowymi, aby ich nie uszkodzić. Nie we wszystkich miejscach kotwiczenie jest w ogóle możliwe. Na Bałtyku dostępnych jest wiele miejsc odpowiednich do postoju.
Przewożenie kotwicy na łodzi
Kotwica znajdująca się na statku powinna być łatwo dostępna z pokładu. Nie należy jej zasztauować w zęzi, gdyż nie sprawdzi się to na krótszych trasach. Zazwyczaj mocuje się ją na dziobie, natomiast w szkierach, gdzie przeważnie się staje, cumując dziób do sosenki, dobrze jest móc rzucić ją z rufy. Co ważne, podczas rejsu kotwica powinna być dobrze przymocowana, aby czasami nie uwolniła się na fali. Ciężka i masywna kotwica mogłaby stanowić niebezpieczeństwo dla załogi czy też uszkodzić statek.