Relingi, knagi i półkluzy - zastosowanie w żeglarstwie

Relingi, knagi i półkluzy – zastosowanie w żeglarstwie

Żeglowanie ostatnimi czasy cieszy się ogromną popularnością. Jego niewątpliwą zaletą jest przede wszystkim to, że sport ten wykonywać można bez względu na wiek. Może to być więc doskonała rozrywka dla całych rodzin.

Zanim jednak człowiek odda się żeglowaniu powinien zapoznać się z istotnymi elementami żaglówki oraz ich zastosowaniem. Jest to niezwykle ważne jeżeli dopiero rozpoczynamy przygodę z tym sportem, z uwagi nie tylko na nasz komfort, ale zapewnienie bezpieczeństwa zarówno sobie jak i naszym towarzyszom.

Relingi

Jednym z bardziej podstawowych elementów jednostek przeznaczonych do żeglugi jest tzw. reling. Możemy wyróżnić kilka jego rodzajów. Najprościej ujmując stanowi on ramę łodzi, a konkretniej – listwę przebiegającą wzdłuż pokładu, wystającą trochę ponad powierzchnię.

Dlaczego reling jest tak istotny? Przede wszystkim odpowiada on za nasze bezpieczeństwo, zwłaszcza wtedy, gdy pokład pod wpływem warunków pogodowych staje się śliski. Istnieje wówczas ryzyko upadku, a także daleko idących za tym konsekwencji. W takiej sytuacji reling sprawia, że możemy się o niego zaprzeć stopą i uniknąć przykrego wypadku takiego jak wpadnięcie do wody. Reling może uratować nie tylko nas, ale i ewentualne przedmioty znajdujące się na pokładzie, które się na nim znajdują i nie są niczym zabezpieczone. Ponadto, pełni on również funkcję estetyczną.

Relingiem  nazywane są również stalowe linki, które umocowane są nad pokładem. Jego zastosowanie również pełni funkcję ochronną – żeglarz ma możliwość przypięcia się do niego. Innymi słowy, zabezpiecza nas przed wpadnięciem do wody.

Wyodrębnia się także tzw. handreling, który jest poręczą zamocowaną w obszarach zagrożonych utratą równowagi. Najczęściej więc występuje on na pokładach, kambuzie lub w zaworze dennym (tzw. kingstonie).

Podsumowując, reling ma za zadanie utrzymać zarówno łódź jak i jej użytkowników.

Knagi

Innym elementem są natomiast knagi. Jest to nic innego jak okucie, którego celem jest unieruchomienie lin fałowych, cumowniczych oraz takielunku. Ich stosowanie ma być pewne i szybkie dla użytkownika. Używane są one na rozmaitych pokładach. Nadają się bardzo dobrze podczas ręcznego regulowania już wspomnianych fałów, foka lub grota.

Knagi można spotkać o rozmaitych kształtach. Ich mocowanie w dużym stopniu zależne jest od ich przeznaczenia, a także upodobań ich użytkownika. Możemy wyróżnić knagi rożkowe i knagi zaciskowe. Te pierwsze funkcjonują również pod nazwą zwykłych i obecnie są najpopularniejszą formą knag. Drugie z kolei możemy wyróżnić na knagi linowe, szczękowe oraz rowkowe.

Knaga szczękowa wykonana jest z karbowanych elementów o ruchomym charakterze. Służą one przede wszystkim blokowaniu liny. Można ją napotkać pod nazwą knagi sprężynowej.

Knagi rowkowe w przeciwieństwie do szczękowych, nie obejmują ruchomych elementów. W celu unieruchomienia liny należy wcisnąć ją w rowek.

Półkluzy

Półkluzy to kolejna niezbędna rzecz, która powinna znaleźć się w wyposażeniu żeglarza. Należy mieć jednak na uwadze, że wyróżniamy zarówno półkluzy jak i kluzy. Kluza jest otworem o okrągłym czy też owalnym kształcie. Służą one do przewlekania cum, lin lub łańcuchów.

Powstaje więc pytanie czym w tym wypadku są półkluzy. Terminem “półkluzy” nazywamy te, które mają tzw. “charakter pierścienia”. Za ich pomocą jesteśmy w stanie przeprowadzać liny w sprawny sposób poprzez włożenie jej w odpowiednie wycięcie. Oddziałuje to nie tylko na nasz komfort i wygodę, ale jest przede wszystkim koniecznym elementem, aby kierować żaglówką.